Plasterk begrijpt digitale dienstverlening nog niet

Net een artikeltje gelezen op nu.nl. Het gaat over digitale dienstverlening en het streven van het Kabinet dat alle overheidszaken vanaf 2017 digitaal geregeld worden.

Er wordt verwezen naar het hergebruik van gegevens. Volgens Plasterk is veel papierwerk nu onnodig, bijvoorbeeld omdat de overheid vraagt naar gegevens die de overheid al heeft.

Plasterk geeft een voorbeeld van het ‘parkeerbewijs’. In het artikel staat de volgende quote van Plasterk: “Het zou voldoende moeten zijn dat je op internet zegt: ik woon daar en wil graag een parkeerbewijs.” Dit is – wat mij betreft – nog veel te veel werk voor de aanvrager.

Als de overheid haar gegevens écht goed hergebruikt, kan de gemeente pro actief een parkeerbewijs aanbieden op het moment dat een inwoner een auto aanschaft. Dit wordt namelijk geregistreerd bij de RDW.

Het is in theorie mogelijk alle inwoners die:

  • in het gebied wonen waar een parkeerbewijs nodig is;
  • een auto bezitten (0f aanschaffen)

een parkeerbewijs aan te bieden. De overheid weet of eigenaren van auto’s (RDW-gegeven) in een gebied wonen waar een parkeerbewijs verplicht is (GBA-gegeven van de gemeente + parkeerbeleid van de gemeente).

Toch ziet Plasterk graag dat burgers nog een aanvraag indienen. Voor een parkeerbewijs waar ze recht op hebben. Indienen van een aanvraag is met dienstverlening door optimaal hergebruik niet nodig.

Meneer Plasterk, mag ik u misschien een uurtje bijpraten? Ik heb nog meer ideeën.

1 gedachte op “Plasterk begrijpt digitale dienstverlening nog niet

Reacties zijn gesloten.