Artikel ‘Onlinecommunities voor de klant’, Naschrift 2: De online rol van professionals

De Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Noordoost maakt gebruik van Werknet van Welder. Werknet is een forum met inhoudelijke ondersteuning. Het doel van het forum is om klanten ‘sterker’ te maken in hun contact met Werkpleinen, werkgevers en reintegratiebedrijven.

Het gevolg van deze doelstelling is dat de vragen die op het forum worden gesteld een breed scala aan onderwerpen beslaan. Breder dan onderwerpen die alleen het Werkplein raken. Ondanks het feit dat het Werkplein de financier is van het forum, kunnen klanten ook vragen over andere onderwerpen stellen.

Op het forum zijn – naast klanten van het Werkplein – ook professionals actief. De professionals op het forum zijn de onafhankelijk arbeidsadviseur en een adviseur van Welder. Zij hebben een brede kennis en expertise en kunnen over de volle breedte vragen beantwoorden.

De Grote Afwezige op het forum is de Werkplein-medewerker.

En ik kan geen goede reden bedenken waarom deze niet actief is op het forum!

Er zijn alleen redenen te bedenken waarom de medewerker wel actief moet zijn op het forum:

  1. Deze medewerker kan antwoord geven op vragen die direct gerelateerd zijn aan het Werkplein, waardoor de onafhankelijk arbeidsadviseur en de adviseur van Welder hun tijd kunnen besteden aan vragen die de grenzen van het Werkplein overschrijden;
  2. Omdat de Werkplein-medewerker in dienst is bij het Werkplein kan worden gegarandeerd dat het antwoord van de Werkplein-medewerker juist is. Een klant hoeft niet naar het Werkplein om zijn vraag te stellen, of de Werkplein medewerker te storen met een telefoontje;
  3. Na verloop van tijd ontstaat er een ‘Werkplein-kennisbank’ met daarin vragen die door Werkplein medewerkers zijn beantwoord. Hierdoor is het mogelijk kennis vast te leggen, ter hergebruiken en te delen met de klant.

Waarom denk jij dat Werkplein-medewerkers niet actief zijn? Is deze medewerker niet onafhankelijk genoeg?

PS: het Eemsdelta Werknet forum is met 142 berichten op 24 mei nog relatief rustig… Het generieke Welderforum doet het met 1693 berichten iets beter. Ach, het is een start!

PPS: Deze blogpost is het tweede naschrift bij het artikel over onlinecommunities voor het Werkplein. Het artikel schreef ik samen met Zenc-collega Marjan Grootveld voor Sociaal Bestek nummer 5 (mei 2010).

2 gedachten over “Artikel ‘Onlinecommunities voor de klant’, Naschrift 2: De online rol van professionals

  1. Harold Kats

    Het feit dat medewerkers van Werkplein Eemsdelta niet (herkenbaar) actief zijn op het Werknet is eigenlijk heel logisch. Werkplein Eemsdelta heeft Werknet Eemsdelta opgezet als onafhankelijk forum. Welder en de Onafhankelijk Arbeidsadviseur zijn toen verantwoordelijk gemaakt voor de onafhankelijke informatie. Medewerkers van Werkplein Eemsdelta volgen wel degelijk de informatie/vragen op het forum (waar het nog steeds rustig is), maar doen zelf niet actief mee!

  2. Peter Keur Bericht auteur

    Hallo Harold,

    Bedankt voor je reactie!

    Het mag dan logisch zijn binnen ket kader waarin de pilot is opgezet, mij lijkt het een gemiste kans. De medewerkers hoeven ook geen “onafhankelijke informatie” te plaatsen, maar ze kunnen wel kloppende informatie plaatsen om zo antwoord te geven op klantvragen. Dat doen ze aan de balie tenslotte ook.

    Wat doen ze nu met de vragen die ze volgen?

Reacties zijn gesloten.