Babybureaucratie: “We hebben meer informatie nodig!”

…maar we weten niet welke.

“We” is in dit geval de zorgverzekeraar. Via een aanvraagformulier op hun website is kraamzorg aangevraagd. Het formulier ziet er keurig uit en, nadat het is ingevuld, vertrouwen we er op dat de kraamzorg geregeld is. Digitale dienstverlening zoals het bedoeld is!

Niets is minder waar. Een paar dagen later ligt er een brief van de zorgverzekeraar op de mat. De brief is als volgt samen te vatten:

“We hebben meer informatie nodig. Bel ons.”

Mijn vrouw belt ze terug en, na vijf minuten in de wacht te staan, mag ze eerst uitleggen wat voor brief er op de mat lag. Het antwoord aan de andere kant van de lijn is kort en bondig: “Ik kan je niet vertellen wat we willen weten, belt u later maar terug.” Dat is dan weer lastig, omdat er ’s middags gewoon gewerkt moet worden. Dat heb je wel eens. 😉

De andere kant van de lijn doet vervolgens een poging om door te verbinden met de afdeling die er meer vanaf “zou moeten weten“. Helaas zitten zij met elkaar in bespreking en wordt de telefoon niet aangenomen. Ze besluiten, zonder resultaat, het telefoongesprek te beëindigen.

Maar een uur later wordt er teruggebeld. Daar hadden we niet om gevraagd, dus dat is mooie service! Binnen een halve minuut zijn we er uit: de zorgverzekeraar wil weten waar de bevalling plaatsvindt (thuis / ziekenhuis) en wat voor voeding de kleine straks krijgt (fles / borst). Die vragen staan ook op het formulier, maar kennelijk was dit nog even nodig om de aanvraag in behandeling te nemen!

Conclusie: gedoe om niks.

Over deze post: in een serie blogposts, laten we de serie “Babybureaucratie” noemen, neem ik je mee op onze reis. Deze reis brengt ons langs de verschillende organisaties waar wij mee te maken krijgen omdat we een kindje verwachten. In deze serie ga ik in op mogelijke bureaucratie die we tegen gaan komen en de manier waarop wij de dienstverlening van de betreffende organisaties ervaren. Klink hier voor alle posts met de tag babybureaucratie.

2 gedachten over “Babybureaucratie: “We hebben meer informatie nodig!”

  1. Trees Korving

    Erg interessant om jouw verslagen te lezen. Het is allemaal nog erger dan ik had verwacht. Als alles eens in 1 keer goed zou gaan….. Het zou een hoop tijd en zeker een hoop geld schelen. En zeker niet op de laatste plaats de nodige frustratie. Je zou het allemaal uit handen willen nemen van de instanties, omdat het helemaal niet zo moeilijk is, om het wel goed te laten verlopen. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, gewoon logisch nadenken en handelen lijkt mij.

  2. Peter Keur

    Trees, bedankt voor je reactie!

    Dat klopt: het lijkt niet zo moeilijk. Maar wanneer organisaties samen moeten werken dan blijkt het ineens heel erg lastig…

    Bovendien is er in ons geval niet echt veel spannends aan de hand. Geen ziek kindje, niet te vroeg geboren, etc. Als je ziet hoe matig de dienstverlening is, vraag je je af hoe dat gaat in gevallen waar wél problemen zijn.

Reacties zijn gesloten.