Drie redenen om slim recepten op te vragen via Twitter

Mijn post over het opvragen van recepten via twitter is door Voedingscentrum geretweet aan haar volgers. LindenChase en Peter den Hartog geven aan dat ze Smulweb of de website van Voedingscentrum gebruiken om recepten op te vragen. Via de mail wijst Reen me er op dat er recepten te halen zijn uit de iPhone app Appie.

Ze hebben gelijk: recepten zijn op verschillende plaatsen op het internet te vinden. Maar waarom wil je dan toch recepten via Twitter opvragen en niet via de website? Er zijn drie redenen:

  1. Twitter is platformonafhankelijk. Je kunt Twitter gebruiken via Android, Windows Mobile of iPhone. Hierdoor ben je niet afhankelijk van een ‘App’ voor een bepaald platform.
  2. Twitter is bij uitstek geschikt om te gebruiken als je onderweg bent. Het is niet nodig om een computer aan te zetten, je kunt via je mobiel een recept opvragen op het moment dat je naar de supermarkt loopt. (Dat zou ondergetende ontzettend helpen…)
  3. Twitter maakt het mogelijk de database met recepten te doorzoeken op basis van een ingrediënt (zie mijn eerdere post). Meestal kun je nog een of twee dingen herinneren die je in de koelkast hebt liggen. Via Twitter kun je makkelijk en ter plekke een recept zoeken bij de ingrediënten die je nog in huis hebt. Zo voorkom je dat ze bederven en ga je verspilling van etenswaren tegen.

Wat denk jij? Zijn deze drie redenen voldoende om het opvragen van recepten via Twitter mogelijk te maken? Of blijf je de website gebruiken?

3 gedachten over “Drie redenen om slim recepten op te vragen via Twitter

  1. LindenChase

    Je kunt de website van Smulweb ook via je mobiel bereiken natuurlijk, al zie ik me dat in een supermarkt, als ik al voor het schap sta, niet zo snel doen. Dat zou ook gelden voor een toepassing via Twitter.
    Ik ben toch meer van het thuis een lijstje maken, waarbij ik met de receptenzoeker van Smulweb inderdaad vaak zoek naar recepten op basis van de wat ik nog heb liggen. Eten verspillen is inderdaad zonde.

    Ik zie het Voedingscentrum denk ik meer als bron van nuttige info en niet zozeer als bron voor lekkere recepten. Ik heb ze weleens voorgesteld om twee zaken op hun website ook mobiel beschikbaar te maken: de eetmeter en de caloriechecker. De Etikettenwijzer app bestaat al wel en werkt heel goed.

  2. Peter Keur Bericht auteur

    LindenChase, bedankt voor je duidelijke reactie. Recepten via Twitter hebben voor jou geen toevoegde waarde. Ben benieuwd of de eetmeter en de caloriecheker mobiel beschikbaar komen. De etikettenwijzer app ga ik zeker proberen!

  3. Jan van der Erf

    Ten langen leste toch nog eens een reactie van mij, Peter. Excuses voor de maanden vertraging!

    Een functionaliteit waarmee je een ingrediënt invoert en een bijpassend recept terugkrijgt, is inderdaad niet nieuw. Smulweb doet dat heel handig en ook de zoekmachine op de receptenpagina’s van het Voedingscentrum werkt niet anders.

    Jouw idee om dat via Twitter aan te bieden, is handig voor de consument, biedt attentiewaarde voor een organisatie en valt eigenlijk in de categorie “Waarom niet?”

    Via @dollarkoers kan ik op Twitter elke dag de actuele koers van de dollar krijgen. Heeft niet iedereen nodig, zal vast iemand liever thuis achter de computer willen doen – maar zijn dat redenen om het niet te doen?

    Zeker in een campagne rond voedselverspilling kan zo’n Twitter-functionaliteit een rol spelen, en daar zit wellicht ook het budget om de ontwikkeling ervan te betalen. Ik heb het idee al doorgespeeld naar de man die zich voor ons met verspilling bezighoudt.

    We horen vaak de vraag naar mobiele versies van de Caloriechecker en de Eetmeter. Of die er gaan komen, hangt af van een aantal ontwikkelingen bij het Voedingscentrum.

    De eerste vraag die we moeten beantwoorden is of we wel willen blijven vasthouden aan verschillende applicaties met elk een eigen “merk” en specifieke functionaliteit. Zelf geloof ik in 1 applicatie, laten we hem Voedingscentrum.nl noemen, waar de gebruiker naar wens functionaliteiten kan benutten, combineren en negeren. Dus niet of alleen calorieën tellen of alleen inname van voldoende voedingsstoffen controleren, maar naar wens of/of of en/en.

    Die discussie loopt nu in het kader van de webstrategie. Aan de back end wordt al gewerkt, en geloof me, dat is een taaie klus.

    Vervolgens moeten we kijken of het Voedingscentrum wel de juiste partij is om zulke mobiele applicaties te bouwen. Wij zijn geen ontwikkelaars en, heel eerlijk gezegd, ook geen innovators.

    Opnieuw mijn persoonlijke visie: ik zou alle data die wij in huis hebben open willen aanbieden, zodat anderen daar apps (web, mobiel, wat dan ook) omheen kunnen bouwen. Laat de markt vervolgens maar bepalen of er behoefte aan bestaat.

    Dennis Stevense heeft met de iPhone-app Trein een spoorwegapplicatie gebouwd die én veel eerder op de markt was én veel beter is dan wat NS zelf uiteindelijk aanbiedt. Hij heeft die 2,39 euro per download in mijn ogen dik verdiend.

    Ook die discussie loopt bij ons en moet uitmonden in een heuse contentstrategie.

    Het is lastig dat het allemaal tijd kost, ik zou het liever vandaag dan morgen allemaal hebben staan. De winst zit er wat mij betreft in dat het Voedingscentrum echt heel serieus nadenkt over de ontwikkelingen. Serieus en zorgvuldig.

    Groet!

    Jan van der Erf
    manager internet bij het Voedingscentrum

Reacties zijn gesloten.