Gemeentewebsites vs. telefoon en balie

Volgens onderzoeksbureau Impactive heeft de gemeente Alkmaar inhoudelijk de beste website. Met een correctheid van 78% is Alkmaar de best presterende gemeente. Dit betekent dat er van de 50 grootste gemeenten niet één gemeente is die er in slaagt om volledig correcte informatie te verstrekken op de website. Het is zelfs zó erg dat de gemiddelde score op actualiteit slechts 46% is. En dat is dramatisch. Zéker als je bedenkt dat het hier de 50 grootste gemeenten betreft. Ik vraag me af hoe de 50 kleinsten er voor staan…

Een van de conclusies op de website van Impactive is dat de website even belangrijk is als de balie en de telefoon. Wat betreft informatieverstrekking aan burgers en bedrijven is de website juist belangrijker dan balie en telefoon samen! Op de website heb je praktisch onbeperkt de ruimte om de burgers en bedrijven van informatie te voorzien. Als je dat op een goede manier doet, dan scheelt je dat veel telefoontjes en bezoekers. Bovendien kan de website ook een informatiebron voor de eigen medewerkers zijn.

Dat doet me dan weer afvragen hoe accuraat de informatie is die de medewerkers aan de balie en via de telefoon geven…