Het Nieuwe Werken voor gemeentelijke dienstverleners onmogelijk

‘Het Nieuwe Werken’ is “het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van werkzaamheden“.* Het is volgens velen dé manier om meer waarde te creëren en netwerken te verbinden. Het is ’toekomst van werk’ voor de kenniswerker.

Dat is een mooi vergezicht, maar helaas is een belangrijke categorie kenniswerkers van de overheid uitgesloten van Het Nieuwe Werken. Dat zijn de gemeentelijke dienstverleners die direct contact hebben met de klant.

Plaats

Plaatsonafhankelijk werken is niet mogelijk, omdat de locatie van hun werkplek vast staat. Hun plaats is achter de balie. Daar komt tenslotte het papier (de aanvraagformulieren) binnen. De informatie die zij nodig hebben om hun werk te doen is verbonden aan dat papier. Papier kan maar op één plaats tegelijk zijn. Daarom zijn zij aan een plaats gebonden voor het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Tot zo ver plaatsonafhankelijk werken door de dienstverlener…

Tijd

Tijdonafhankelijk werken is niet mogelijk, omdat de gemeente op vaste tijden per telefoon bereikbaar is. Zelfs als het mogelijk is om de telefoontjes door te schakelen naar hun mobiele nummer, is tijdonafhankelijk werken niet mogelijk. Het is handig als de dienstverleners ook op de vastgestelde tijden hun mobieltje opnemen. Ze moeten dus tijdens de openingstijden van de gemeente bereikbaar zijn.

Tot zo ver tijdsonafhankelijk werken door de dienstverlener…

Hoe dan wel?

Maar hoe kan het dan wel? Op het moment dat men met uitsluitend digitale aanvragen werkt, is plaatsonafhankelijk werken voor dienstverleners mogelijk. Digitale informatie is tenslotte makkelijk door te sturen. Dat geldt ook voor digitale scans van aanvragen, maar die moet je vaak weer overtypen in een bedrijfssysteem. Dat leidt dan weer tot fouten.

Wanneer burgers een telefonische afspraak kunnen maken is ook tijdonafhankelijk werken voor dienstverleners mogelijk. Nu is het vaak wel mogelijk om via internet een afspraak te plannen voor een bezoek aan de gemeente, maar waarom niet een afspraak plannen voor een telefoongesprek? Op die manier kunnen dienstverleners zelf aangeven wanneer ze beschikbaar zijn. Dat kan zelfs op een maandagavond. Als zij ook beschikken over digitale informatie kunnen zij de klant ook nog eens écht helpen.

*Natuurlijk zijn er ook andere definities. Maar dit is de meest concrete.
*Dit is een crosspost. Je vindt deze blog ook op www.ambtenaar20.nl.