Informatie-diepte

Het is vaak lastig om informatie die binnen een organisatie aanwezig is te ontsluiten. Informatie is verspreid over afdelingen, systemen en medewerkers. Door eenmalig een website in te rechten wordt al een begin gemaakt met het ontsluiten van informatie. Vaak gaat het dan om informatie waarvan de afdeling communicatie vindt dat deze op de site moet komen. Dat is typisch informatie die al beschikbaar is in de vorm van folders of brochures.

Het wordt lastiger wanneer het gaat om informatie uit operationele processen. In een “ideale” wereld waar informatie direct en overal beschikbaar is, komt informatie beschikbaar op het moment dat zij wordt gegenereerd. Dit geldt dan ook voor de informatie in de Excell bestanden die individuele medewerkers gebruiken.

Als je de website van de organisatie als hoogste punt neemt en de Excell bestanden van de medewerkers als diepste punt, dan kun je meten van welke diepte de informatie moet worden opgevraagd. Tussenliggende lagen zijn bijvoorbeeld informatie uit het klantvolgsysteem, mid-office systemen, afdelingssystemen en generieke back-office applicaties. Op die manier is vast te stellen in welke mate een organisatie er in slaagt haar informatie beschikbaar te stellen en welke systemen al ontsloten worden. Door een aantal niveaus te onderscheiden wordt het mogelijk te bepalen welke andere informatie ook ontsloten kan worden.