De Metro van gisteren opent met een artikel over banken die het BSN willen checken. Zij willen graag inzicht in de gegevens achter het BSN om vast te kunnen stellen of iemand is wie hij zegt te zijn op het moment dat hij klant wordt. Bovendien is het handig voor de administratie van banken omdat het nog wel eens wil dubbelen als die wordt samengevoegd met andere administraties. (Het staat er écht!)
Dit is natuurlijk absolute waanzin. Als een bank van zijn klant wil weten wie hij is, dan kunnen ze naar zijn legitimatiebewijs vragen. En volgens de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) hoeft van dat legitimatiebewijs hoeft niet eens een kopie gemaakt te worden! Alleen het vastleggen van die gegevens is voldoende.
Ondanks dat de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) op haar website duidelijk vermeldt dat: “Artikel 6 van de WID verplicht de bank de gegevens vast te leggen op een zodanige wijze dat deze toegankelijk zijn“, vertalen zij dit in één adem in: “In het huidige tijdperk waarbij bancaire administraties zijn geautomatiseerd, worden de identiteitsgegevens daarom in de regel op elektronische wijze vastgelegd. Dit betekent dat het identiteitsbewijs wordt gescand en deze scan in het administratie systeem wordt opgeslagen.” Niet dat banken de legitimatiebewijzen hebben gescand. Een aantal jaren terug hebben zij massaal kopieën van legitimatiebewijzen gehamsterd. En als ze al die gegevens al hebben, wat willen ze dan nog meer weten?
Overigens lijkt artikel 52a van de Wet Identificatie Dienstverlening een betere juridische basis om klanten te vragen om een kopie van het legitimatiebewijs, maar daar wordt in de laatste alinea pas aandacht aan besteed.
En dat dubbelen van gegevens in administraties? Dat is niet het probleem van de overheid en bovendien niet op te lossen met inzage in het GBA zo lang gemeenten de GBA data niet controleren.
Update: zie ook de post van Peter Verhaar.
Pingback: banken willen toegang tot ‘burgerservicenummer’ systeem: pro’s en contra’s | Bank